Nepotřebné znalosti?


Inu, to je pravda. Spíše lze dívku zaujmout vyprávěním o stavu svého účtu, tedy pokud se máte čím chlubit, nebo také o svém autě. Nu, ale tam už se ocel vyskytuje, stejně jako obyčejné železo nebo umělá hmota. Je pravda, že téma metalurgie není nijak moc zajímavé a že jej tedy nelze použít ke všeobecné zábavě na večírku. Ale zase není na škodu vědět, že například na rozpěrné kotouče se používá ložisková ocel. A nejen na ně. Také na hřídele, nebo přímo na ložiska, jak ostatně z názvu plyne. Tato ocel má totiž velmi zajímavé vlastnosti.

kuličková ložiska

Především je hodně kvalitní, právě proto se jí říká ložisková, a právě proto se na ně používá. Je totiž vysoce odolná proti opotřebení, což je vlastně zásadní kritérium při jejím výběru. Má v sobě vyšší obsah uhlíku a není problém ji dále kalit, čímž se to ještě vylepší. Kalením se rozumí zahřátí na vysokou teplotu a následné prudké ochlazení, například ve studené vodě. Na maličké součástky se používá kalící pec, kam se na dlouhé „lžíci“ dodá kalené zboží a po určitém čase, většinou dvaceti minutách, se tyto vysypou přímo z pece do ledové vody, ve které je umístěn koš. Do něj výrobky napadají a nechají se tam. Poté se vytáhnou a putují do sušárny.

kuličková ložisko

U nás se kupříkladu k dosažení vysoké teploty v kalicí peci používal plyn. Když je potom tato ocel dovedena do kýženého stavu, může jít na další zpracování, nebo rovnou do výroby, kde se s ní přímo pracuje. Možností je nepočítaně. Určitě jste se s výrobky z tohoto materiálu již někde setkali, ale nevíte o tom. Proč také, není to nutné. Důležité je, že dobře slouží a že plní to, co se od nich očekává. Mají velkou výdrž, tedy odborně asi trvanlivost jak v tahu, tak v tlaku, a proto se používají na spoustě míst. Až tedy budete někdy držet při opravě svého vozu ložisko, jistě si můžete vzpomenout na tento článek a jak toto ložisko vlastně vzniklo.